Według badania “E-commerce w Polsce 2017” zrealizowanego przez Gemius, 54% internautów w naszym kraju kupowało online, co stanowi około 15 milionów osób!
Nie ma wątpliwości co do tego, że pokochaliśmy zakupy w Internecie. Wpływ na to ma wiele czynników, jednak niewątpliwie szybki wzrost liczby internautów, zwiększające się nakłady reklamodawców, upowszechnienie smartfonów oraz aplikacji zakupowych, możliwość robienia zakupów przez całą dobę, a takżę zakaz handlu w wybrane niedziele powodują, że polski rynek internetowy rośnie w siłę. Dzisiaj rynek e-commerce wyceniany jest na ponad 40 mld zł. A prognozy są bardziej niż optymistyczne. Według badania “E-commerce w Polsce 2017” zrealizowanego przez Gemius, 54% internautów w naszym kraju kupowało online, co stanowi około 15 milionów osób! W porównaniu z 50% w 2016 roku, wzrost jest zauważalny. Szacuje się, że w ciągu kolejnych dwóch lat wartość rynku internetowego w Polsce wzrośnie nawet powyżej 60 mld zł. Co ciekawe, najszybciej rosnącym segmentem jest sprzedaż żywności w Internecie.
Z czego wynika wzrost rynku internetowego w Polsce?
Analizy rynku internetowego wyraźnie wskazują na najważniejsze cechy wpływające na jego wzrost. Według badań Polacy doceniają przede wszystkim:
- całodobową dostępność do zakupów - 82%,
- wygodę - 44%,
- nieskomplikowany proces zakupów - 41%,
- szybkość zakupów - 39%,
- niższe ceny w porównaniu do sklepów stacjonarnych - 33%.
Jedną z najbardziej znaczących cech wpływających na wzrost rynku internetowego w Polsce jest bez wątpienia znaczące zwiększenie zaufania do zakupów online. W porównaniu z rokiem 2016, kiedy 43% respondentów badań uznawało e-commerce za ryzykowne, rok 2017 przyniósł spadek tego odsetka do 38%. Trend ten jest stały i postępujący. Polska jest obecnie najszybciej rozwijającym się krajem w Europie pod względem sprzedaży online. W najbliższym czasie możemy prześcignąć pod tym względem Włochy i uplasować się na czwartej pozycji wśród rynków e-commerce w Europie, zaraz za Wielką Brytanią, Niemcami i Francją.
Co kupujemy najchętniej online?
Niezmiennie od kilku już lat Polacy decydują się na zakupy online w poniższych kategoriach:
- odzież,
- obuwie,
- dodatki i akcesoria,
- książki,
- płyty i filmy,
- sprzęt RTV/AGD,
- akcesoria i dodatki do domu,
- meble.
Rynek internetowy w Polsce rozwija się szybko i efektownie, i jedynie kataklizm mógłby zatrzymać ekspansję e-sklepów. Swobodny dostęp do zakupów online przez smartfony, niższe ceny. Wygoda i szybkie dostawy powodują, że coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy online. Wzrost rynku e-commerce bezpośrednio wpływa również na inne dziedziny gospodarki, jak choćby rynek usług kurierskich, a także zwiększenie płatności online. Pozytywny trend, jaki obserwujemy w ramach rynku internetowego, stawia nas w czołówce krajów specjalizujących się w tej formie sprzedaży. Prace nad jeszcze prostszym dostępem do zakupów online oraz zwiększaniem bezpieczeństwa transakcji będą powodowały cykliczny rozwój tej formy handlu w Polsce.