Jak zamknąć konto?

Poziom

Założenie konta jest bardzo łatwe. Inaczej jest w przypadku zamknięcie rachunku. 

Założenie konta jest bardzo łatwe. Wymaga zazwyczaj kilku szybkich kliknięć na stronie banku. Inaczej jest w przypadku zamknięcie rachunku. I tu sprawa nie wygląda już tak kolorowo.

Bank – partner na całe życie?

Masz konto od kilku lub kilkunastu lat i nic nie zmieniasz? Tak Ci wygodnie, bo po co tracić czas na szukanie lepszej oferty? Jedno jest pewne… na bank popełniasz błąd. Pytanie tylko, kiedy się zorientujesz.

Co miesiąc pojawiają się nowe promocyjne oferty, dzięki którym założysz bezpłatne konto, a dodatkowo zyskasz atrakcyjne bonusy. Dlatego, jeśli na Twoim rachunku pojawiają się coraz to wyższe opłaty manipulacyjne, poważnie zastanów się nad jego zamknięciem. Jak to zrobić?

Zamykanie konta – krok po kroku

Skoro jesteś już w tym punkcie to znak, że decyzję o zamknięciu konta masz już za sobą. Brawo! Uporządkujesz swoje finanse i pewnie skorzystasz z dużo atrakcyjniejszej oferty. Ale po kolei! Od czego zacząć?

  • Zapoznaj się z procedurą zamknięcia – możesz to zrobić bezpośrednio u doradcy w oddziale, przez infolinię lub internet. Dzięki temu dowiesz się, czego wymaga bank i nie zdziwisz, jeśli zażąda od Ciebie poświadczonego notarialnie podpisu.
  • Sprawdź, jaki jest okres wypowiedzenia umowy – zazwyczaj jest to 30 dni. Jednak niektóre placówki robią to „od ręki” lub w ciągu 14 dni. Gdzie możesz zapoznać się z tą informacją? Wystarczy, że wczytasz się w regulamin rachunku lub promocji, dostępny na stronie Twojego banku.
  • Upewnij się, czy za zerwanie umowy nie grozi Ci kara – niektóre banki żądają nawet kilkuset złotych, a w skrajnych przypadkach – gdy chodzi o konto firmowe – może to być nawet kilka tysięcy.
  • Napisz pismo i wyślij je do banku – powinny znaleźć się w nim takie informacje, jak: Twoje pełne dane identyfikacyjne (imię, nazwisko, PESEL, adres, telefon); numer konta, które chcesz zamknąć; oświadczenie o tym, czy wypowiadasz umowę konkretnego rachunku czy całą umowę ramową. Napisz też, czy zamykasz konto zgodnie z okresem wypowiedzenia czy prosisz o natychmiastowe zamknięcie konta. Nie zapomnij podać też numeru konta z innego banku, na które mają trafić środki z zamykanego rachunku. I jeszcze jedna ważna sprawa! Cofnij wszystkie wyrażone przez siebie zgody na przetwarzanie danych – chyba, że chcesz żeby przedstawiciele tego banku nadal do Ciebie dzwonili.

O czym warto pamiętać?

Zanim raz na zawsze pożegnasz się ze swoim starym kontem, warto wcześniej zrobić kilka rzeczy. Jakich?

  • Pobierz potwierdzenia przelewów, które mogą się przydać na wypadek kontroli z Urzędu Skarbowego.
  • Zapisz również przelewy opłacające rachunki, np. za prąd, gaz, telefon czy internet. Dzięki temu wyjaśnisz wszystkie nieporozumienia i będziesz mieć wszystkie dokumenty „na wszelki wypadek”.
  • Samodzielnie przelej pieniądze na inne konto. Unikniesz prowizji, którą bank może Ci naliczyć za wykonanie takiego przelewu. A mogą to być naprawdę dość spore pieniądze.
  • Sprawdź, czy konto rzeczywiście zostało zamknięte. Jak to zrobić? Spróbuj z drugiego konta wysłać przelew na swój stary rachunek. Wystarczy 1 zł – jeśli wróci tego samego lub następnego dnia, znaczy, że konto zostało zamknięte. Jeśli tak się nie stanie, dzwoń do banku i poproś o wyjaśnienia.

Jak widzisz, zamknięcie konta nie należy do najprostszych. Jeśli jednak poświęcisz te kilka chwil na domknięcie wszystkich formalności, uporządkujesz swoje finanse i nie będziesz tracić swoich pieniędzy na wysokie prowizje czy opłaty manipulacyjne. Pamiętaj też, że gdy otrzymasz wiadomość zapowiadającą zmianę regulaminu lub tabeli opłat – masz możliwość wypowiedzenia umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia. Nie możesz mieć jednak debetu, bo wtedy rachunek na pewno nie zostanie zamknięty. A Tobie – gdy zobaczysz, ile kosztuje Cię prowadzenie konta – na bank nie będzie do śmiechu. 

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję