Uważaj na próby wyłudzenia twoich poufnych danych

Poziom

Czy wiesz, że pandemia to czas, w którym odnotowywany jest wyraźny wzrost przypadków wyłudzenia poufnych danych?
Bądź czujny i nie pozwól na to, aby Twoje dane trafiły w niepowołane ręce.

Jak mogą wyglądać takie próby wyłudzenia danych?

Najczęściej stosowanymi metodami wyłudzenia danych są wciąż fałszywe wiadomości e-mail i SMS - wysyłanie niebezpiecznych linków i zachęcanie do wykonania określonych czynności, np. kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości e-mail czy zgoda na instalację dodatkowego oprogramowania. Do coraz częściej stosowanych praktyk należą też te, wykorzystujące kontakt telefoniczny. W takich sytuacjach, osoba, która do nas dzwoni najczęściej nie przedstawia się i nie udziela żadnych szczegółowych wyjaśnień, próbując uzyskać od nas informacje o posiadanych produktach finansowych, dane logowania czy informacje poufne w postaci danych osobowych.

Podczas takiej rozmowy mogą pojawić się również prośby o:

  • wskazanie produktów finansowych, które aktualnie posiadasz,
  • wskazanie kwot zgromadzonych na Twoich produktach finansowych (kontach bankowych, polisach oszczędnościowych, lokatach, itp.),
  • ujawnienie daty zawarcia umów z instytucją finansową,
  • ujawnienie haseł do serwisów online, numerów umów itp.

Bądź czujny i jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie udzielaj takich informacji w rozmowie telefonicznej, mailowej, w wiadomościach SMS czy podczas korzystania z komunikatów internetowych. Pamiętaj, że chodzi o Twoje bezpieczeństwo i ochronę Twoich oszczędności.

W jaki sposób uchronić się przed próbą wyłudzenia danych?

  • Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości e-mail, albo rozmówca - nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych swoich kart bankowych czy danych dotyczących posiadanych produktów ubezpieczeniowych. W przypadku wątpliwości, zadzwoń na znany Ci numer kontaktowy Twojej instytucji finansowej i zweryfikuj daną próbę kontaktu.
  • Jeżeli rozmowa telefoniczna wzbudza jakiekolwiek Twoje wątpliwości lub niepokój, to przerwij połączenie. Nie oddzwaniaj na numer, który wyświetlił się na ekranie Twojego telefonu.
  • Nie akceptuj żadnej alternatywnej formy kontaktu (e-mail, SMS). W ten sposób oszust może spróbować wysłać Ci fałszywe dokumenty, ofertę bądź zainfekowane linki.
  • Pamiętaj, że jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika Vienna Life i masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie Twoich danych osobowych, kodów z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, skontaktuj się telefonicznie z naszą Infolinią i poinformuj nas o takiej próbie kontaktu.

Konsultanci Vienna Life są do Twojej dyspozycji w dni powszednie od 9.00 do 19.00, pod numerami telefonów:

+48 22 460 22 22 (telefony komórkowe i połączenia zagraniczne)

801 888 000 (numer do kontaktu z krajowych telefonów stacjonarnych)

*Opłata za połączenie z infolinią banku zgodna z taryfą danego operatora.

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję