Czy wiesz, że pandemia to czas, w którym odnotowywany jest wyraźny wzrost przypadków wyłudzenia poufnych danych?
Bądź czujny i nie pozwól na to, aby Twoje dane trafiły w niepowołane ręce.
Jak mogą wyglądać takie próby wyłudzenia danych?
Najczęściej stosowanymi metodami wyłudzenia danych są wciąż fałszywe wiadomości e-mail i SMS - wysyłanie niebezpiecznych linków i zachęcanie do wykonania określonych czynności, np. kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości e-mail czy zgoda na instalację dodatkowego oprogramowania. Do coraz częściej stosowanych praktyk należą też te, wykorzystujące kontakt telefoniczny. W takich sytuacjach, osoba, która do nas dzwoni najczęściej nie przedstawia się i nie udziela żadnych szczegółowych wyjaśnień, próbując uzyskać od nas informacje o posiadanych produktach finansowych, dane logowania czy informacje poufne w postaci danych osobowych.
Podczas takiej rozmowy mogą pojawić się również prośby o:
- wskazanie produktów finansowych, które aktualnie posiadasz,
- wskazanie kwot zgromadzonych na Twoich produktach finansowych (kontach bankowych, polisach oszczędnościowych, lokatach, itp.),
- ujawnienie daty zawarcia umów z instytucją finansową,
- ujawnienie haseł do serwisów online, numerów umów itp.
Bądź czujny i jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie udzielaj takich informacji w rozmowie telefonicznej, mailowej, w wiadomościach SMS czy podczas korzystania z komunikatów internetowych. Pamiętaj, że chodzi o Twoje bezpieczeństwo i ochronę Twoich oszczędności.
W jaki sposób uchronić się przed próbą wyłudzenia danych?
- Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości e-mail, albo rozmówca - nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych swoich kart bankowych czy danych dotyczących posiadanych produktów ubezpieczeniowych. W przypadku wątpliwości, zadzwoń na znany Ci numer kontaktowy Twojej instytucji finansowej i zweryfikuj daną próbę kontaktu.
- Jeżeli rozmowa telefoniczna wzbudza jakiekolwiek Twoje wątpliwości lub niepokój, to przerwij połączenie. Nie oddzwaniaj na numer, który wyświetlił się na ekranie Twojego telefonu.
- Nie akceptuj żadnej alternatywnej formy kontaktu (e-mail, SMS). W ten sposób oszust może spróbować wysłać Ci fałszywe dokumenty, ofertę bądź zainfekowane linki.
- Pamiętaj, że jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika Vienna Life i masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie Twoich danych osobowych, kodów z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, skontaktuj się telefonicznie z naszą Infolinią i poinformuj nas o takiej próbie kontaktu.
Konsultanci Vienna Life są do Twojej dyspozycji w dni powszednie od 9.00 do 19.00, pod numerami telefonów:
+48 22 460 22 22 (telefony komórkowe i połączenia zagraniczne)
801 888 000 (numer do kontaktu z krajowych telefonów stacjonarnych)
*Opłata za połączenie z infolinią banku zgodna z taryfą danego operatora.