Warunki pracy w branży handlowej – co się zmieniło?

Poziom

Rozwój nowych technologii i zmiany w prawie mają duży wpływ na wiele branż. Dotyczy to również handlu, który powoli zaczyna przeżywać małą rewolucję, dotykającą zarówno pracowników, jak i klientów. 

Rozwój nowych technologii i zmiany w prawie mają duży wpływ na wiele branż. Dotyczy to również handlu, który powoli zaczyna przeżywać małą rewolucję, dotykającą zarówno pracowników, jak i klientów. Co się zmieni i jak może wyglądać sklep przyszłości? Odpowiedzi szukajcie w artykule.

Zakaz handlu w niedziele

Niedziele bez handlu to od kilku miesięcy chleb powszedni dla wszystkich Polaków. Czy to jednak koniec czekających nas zmian? Projekt ustawy trafił do sejmu jesienią 2017 roku, a jednym z jej autorów była „Solidarność”. To z powodu ustawy od 1 marca ulubione płatki mamy szansę kupić jedynie w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Sytuacja ta będzie się zmieniać z każdym rokiem, przynajmniej w teorii. Od 1 stycznia 2019 roku, będzie to tylko jedna niedziela w miesiącu, a od 2020 roku – siedem niedziel w roku.

Jak można się domyślić, ustawa wywołała wiele kontrowersji. Jedni chcą, żeby sytuacja została uregulowana przez rynek, z kolei związki zawodowe oponują za wprowadzeniem całkowitego zakazu. Przedsiębiorcy, widząc uciekające zyski, szukają sposobów na ominięcie niewygodnego obostrzenia. Co jakiś czas można usłyszeć o pomysłach ekspansji sklepów przy stacjach benzynowych albo unikaniu zakazu, poprzez wprowadzenie w swoich placówkach wypieku pieczywa.

Jaki ma to wpływ na pracowników branży handlowej? Jak się okazuje — niezwykle duży. Firmy, chcąc jak najbardziej zminimalizować straty, zmieniły warunki pracy. Sklepy są teraz czynne kilka godzin dłużej niż zazwyczaj, a ponadto wcześniej otwierają swoje podwoje. Według niektórych specjalistów może się to stać przyczyną znacznego odpływu ludzi z handlu, na czym najbardziej może zyskać branża finansowa, cierpiąca od dawna na deficyt pracowników.

Nowe technologie w handlu

Branża handlowa coraz częściej sięga po nowinki techniczne. Po kasach samoobsługowych, które odciążyły nieco pracowników i pozwoliły im się skupić na innych obowiązkach, nadszedł czas na telefony klientów. Według danych udostępnionych przez Polskie Koleje Państwowe, w zeszłym roku ponad 40% wszystkich biletów zostało kupionych przez internet i aplikację mobilną, a tendencja ta z każdym rokiem staje się coraz bardziej widoczna. Polacy coraz częściej i chętniej sięgają po telefon, żeby płacić za usługi, a sam smartfon staje się przedłużeniem ich dłoni, co powinny wykorzystać sklepy. Pierwszym naturalnym krokiem powinno być przeniesienie programów lojalnościowych do aplikacji. Zdarza się, że już w niektórych sieciach zbieramy punkty, pokazując przy kasie ekran telefonu. Jakie mogą być największe plusy cyfrowego programu lojalnościowego?

  • Większa kontrola i wiedza na temat zachowań klienta,
  • mniejsza inwazyjność przekazu, w porównaniu do np. SMS-ów,
  • możliwość indywidualnego dopasowania komunikatu,
  • większa sprawność aktualizacji danych na temat użytkowników,
  • możliwość zmiany nagród dla klientów wraz z upływem czasu,
  • możliwość komunikacji w określonych miejscach, dzięki technologii beacon (mały nadajnik sygnału radiowego, komunikujący się ze smartfonami) lub geolokalizacji w urządzeniu.

Kolejną przewagą cyfrowego programu lojalnościowego jest dystrybucja. Znacznie łatwiej i szybciej jest pobrać aplikację ze sklepu internetowego, niż wyrobić kartę każdemu klientowi z osobna.

Na pomoc naturze

Władza w Polsce dba nie tylko o wolne niedziele dla pracowników, ale również o środowisko naturalne. Pierwszego stycznia tego roku, w życie weszła nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzona została opłata recyklingowa, którą objęte zostały plastikowe torby zakupowe o grubości do 50 mikrometrów. Maksymalna cena plastikowej reklamówki może wynieść nawet jedną złotówkę. Skąd tak wysoka cena? Ministerstwo Środowiska postanowiło zostawić sobie pewną furtkę. Dzięki niej może w każdej chwili elastycznie reagować, gdyby niższa opłata za reklamówki nie wpływała na zmniejszenie liczby zużywanych torebek jednorazowych.

Płatne reklamówki to nie tylko świetna sprawa dla przyrody, to przede wszystkim dodatkowy zastrzyk pieniędzy dla budżetu — Ministerstwo Finansów postanowiło wprowadzić VAT od opłaty recyklingowej.

Jedynym rodzajem plastikowych opakowań, za które nie trzeba będzie płacić, są tak zwane zrywki, czyli najcieńsze siatki. Używać ich będzie można jedynie w celach higienicznych lub do pakowania warzyw, mięsa, owoców i innych towarów sprzedawanych luzem.

Jak będzie wyglądał sklep przyszłości?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wszystko zmienia się praktycznie z dnia na dzień, jednak biorąc pod uwagę to, co dzieje się w tym momencie, pokuśmy się o kilka prognoz:

  • większość sklepów będzie miało swoje aplikacje mobilne, spełniające jednocześnie funkcje elektronicznych programów lojalnościowych,
  • komunikaty kierowane do klientów będą personalizowane,
  • zużycie plastikowych reklamówek znacznie spadnie, na co wpływ ma nie tylko opłata recyklingowa, ale i świadomość społeczna.

Nikt nie wie, jak za kilka lat będzie wyglądała branża handlowa. Dwóch rzeczy możemy być jednak pewni: biznes zawsze znajdzie drogę, żeby zarabiać, a dopóki w sklepach nie zabraknie produktów, nie zabraknie również kolejek. Nadchodzi wiatr zmian i już niedługo zobaczymy, dokąd nas zaprowadzi.

Źródła:

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/branza-handlowa-bedzie-sie-uczyc-od-kolejarzy,47362/1

http://www.pomorska.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/a/niedziele-handlowe-w-czerwcu-2018-kiedy-zamkniete-sklepy-lista-15062018,13215317/

http://www.dlahandlu.pl/detal/wiadomosci/zmiany-w-prawie-2018-podatek-galeryjny-od-stycznia-zakaz-handlu-w-niedziele-od-marca,66876_1.html

Może cię również zainteresować

Serwis korzysta z plików cookie (tzw. ciasteczka). Więcej informacji jakich cookies używamy, w jakim celu oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz klikając w link Polityka cookies.

Administratorem podanych danych osobowych będzie Vienna Life Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa („Vienna Life”).

Z Vienna Life można skontaktować się: info@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Z inspektorem ochrony danych można się skontaktować w sprawach dotyczących danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem poprzez email iodo@viennalife.pl lub pisemnie na adres Vienna Life.

Dane będą przetwarzane przez Vienna Life w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną .

Podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda na ich przetwarzanie w celu przesyłania newslettera elektronicznego oraz marketingu drogą elektroniczną.

Dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody lub zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie Vienna Life: agentom ubezpieczeniowym, agencjom marketingowym, dostawcom usług IT, podmiotom przechowującym i usuwającym dane – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z Vienna Life i wyłącznie zgodnie z poleceniami Administratora.

Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do odbiorców znajdujących się w Stanach Zjednoczonych na podstawie decyzji Komisji Europejskiej w sprawie adekwatności ochrony zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE-USA.

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.

Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego Vienna Life.

W dowolnym momencie ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

W zakresie, w jakim Pani/Pana dane są przetwarzane na podstawie zgody oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany – przysługuje Pani/Panu także prawo do przenoszenia danych osobowych dostarczonych przez Panią/Pana danych, tj. do otrzymania danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Może Pani/Pan przesłać te dane innemu administratorowi danych.

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (w Polsce Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Akceptuję